NJŻ #1 – Jakie jest Twoje życie

Czas na NOWĄ JAKOŚĆ ŻYCIA. Przez najbliższe 20 tygodni chciałabym podwyższać jakość w poszczególnych obszarach życia. Bez dwóch zdań, będę to dość osobiste, bo to, które obszary życia są najważniejsze i które najbardziej kuleją zależy od danej osoby i momentu życia na którym się znajduję. Wydaje mi się jednak, że prezentowane przeze mnie treści będą na tyle uniwersalne, że choć część z Was wyciągnie z tego coś dla siebie Uśmiech

Zanim jednak zacznie się poprawiać cokolwiek, warto na chwilę zatrzymać się się i odpowiedzieć na pytanie: Jakie jest Twoje życie? I nie chodzi mi tu o ogólnikowe odpowiedzi typu: dobre, ciekawe, nudne, beznadziejne, pasjonujące itd. ale o wnikliwą analizę poszczególnych aspektów i przemyślenie poszczególnych elementów pod kątem tego, w jaki sposób można je polepszyć i poprawić. Powyższe zagadnienie można ugryźć na wiele sposobów, jednak do mnie najbardziej przemówiło KOŁO ŻYCIA.

Wygląda to w ten sposób, że dzielimy koło na kilka części – standardowo 8, ale może być to dowolna liczba, choć radziłabym nie rozdrabniać się jakoś szczególnie. Każdemu polu przypisujemy dany obszar życia. Całe koło dzielimy dodatkowo na 10 okręgów które posłużą nam za skalę. Kolorujemy poszczególne segmenty jednocześnie oceniając sfery życia w skali 1-10.  Moje koło życia przedstawia się następująco:

image

Już wstępna analiza pokazuje że nie jest źle, dwa obszary wyraźnie się wybijają zaś pozostałe oscylują między 5-7. Szczera analiza powinna moim zdaniem obejmować przemyślenie dlaczego jest dobrze, dlaczego jest źle, co szczególnie szwankuje oraz jak zabrać się za poprawienie tych słabości. Na podstawie mojego koła przeprowadziłam następującą analizę:

1. Życie duchowe

CO JEST DOBRE: To że wiem że to ważne, i to że żyję wśród ludzi którzy również widzą w tym wartość, jestem wdzięczna za pewne nawyki które wpoili mi moi rodzice, i za środowisko sprzyjające pozostaniu blisko Boga

CO JEST SŁABE: To że czasami zwyczajnie mi się nie chce. NIE CHCE MI SIĘ poświęcić czasu temu, któremu wszystko zawdzięczam… Naprawdę słabe. Poza tym mam problemy z koncentracją i autentycznością

NAD CZYM TRZEBA POPRACOWAĆ SZCZEGÓLNIE: Nad tym żeby wypracować w sobie nawyk i potrzebę porannej i wieczornej modlitwy oraz częstszy udział w Eucharystii

2. Związek

CO JEST DOBRE: właściwie wszystko, to najwspanialszy element mojego życia. Do 10 brakuje mi tylko jedności która stanie się naszym udziałem po ślubie

CO JEST SŁABE: czasami mam wrażenie że spędzamy razem zbyt mało wartościowego czasu

NAD CZYM TRZEBA POPRACOWAĆ SZCZEGÓLNIE: nad odnalezieniem większej ilości wspólnych hobby i spędzaniem czasu nad czymś wartościowym (żeby nam się bardziej chciało…)

3. Relacje z rodziną i przyjaciółmi

CO JEST DOBRE: To że mam bardzo dobry kontakt z moimi rodzicami i rodzeństwem, zawsze mogę na nich liczyć i dobrze się ze sobą czujemy

CO JEST SŁABE: Teraz kiedy nie mieszkam z nimi mało czasu wspólnie spędzamy, tak samo mało czasu mam dla moich przyjaciół

NAD CZYM TRZEBA POPRACOWAĆ SZCZEGÓLNIE: Nad tym żeby chciało mi się ruszyć z miejsca i spędzić trochę czasu z ludźmi

4.  Zdrowie

CO JEST DOBRE: To że ogólnie jestem zdrowa, nie umieram, żyję, widzę, słyszę, czuję biegam

CO JEST SŁABE: Mój żołądek który nie ogarnia rzeczywistości oraz rozpadające się biodra, kolana i kręgosłup

NAD CZYM TRZEBA POPRACOWAĆ SZCZEGÓLNIE: Nad regularnością w codziennych ćwiczeniach ku stabilizacji mego ciała, oraz nad dietą która nie będzie powodować perturbacji w moim biednym brzuchu.

5. Kondycja fizyczna

CO JEST DOBRE: To że jestem dość silna i wytrzymała

CO JEST SŁABE: Jednak nie dość silna i za mało giętka

NAD CZYM TRZEBA POPRACOWAĆ SZCZEGÓLNIE: Nad regularnością w treningach i ćwiczeniach

6. Studia i praca

CO JEST DOBRE: To że mam pracę która pozwala mi się utrzymać oraz studia które mam nadzieję że zaowocują tytułem

CO JEST SŁABE: To że obie powyższe aktywności zdominowały moje życie, oraz niespecjalnie podoba mi się mój kierunek

NAD CZYM TRZEBA POPRACOWAĆ SZCZEGÓLNIE: Nad organizacją, która pozwoli mi dociągnąć studia do końca nie zaniedbując reszty mojego życia

7. Finanse

CO JEST DOBRE: To że wystarcza mi na swoje potrzeby

CO JEST SŁABE: To że zdarza mi się zabierać z oszczędności a nie dokładać

NAD CZYM TRZEBA POPRACOWAĆ SZCZEGÓLNIE: Nad uważniejszym wydawaniem pieniędzy oraz podreperowaniem oszczędności

8. Ja

CO JEST DOBRE: To że raz na zawsze pokonałam problemy z samoakceptacją i poczuciem wartości i w końcu czuję się dobrze z swojej skórze

CO JEST SŁABE: To że często przekładam inne sprawy ponad swoje zdrowie i dobre samopoczucie

NAD CZYM TRZEBA POPRACOWAĆ SZCZEGÓLNIE: Nas pokonaniem stresu i nauką odpoczywania

 

Taka mała analiza pozwala dostrzec silne aspekty życia, o których zdarza się nam zapominać. Kiedy już wiemy co szwankuje na tej podstawie możemy krok po kroku zabierać się za poprawę kulejących spraw. Ja rozłożyłam mój proces poprawy na 20 tygodni i mam nadzieję że uda mi się dotrzymać tego długoterminowego założenia.

Skomentuj

